• 24/7
  • 18 talen
  • 25 erkenningen
  • 82 locaties
  • 6.500 certificaten/jaar
  • Klanttevredenheid 9,1
  • Online inschrijven

Vakbekwaamheid code 95: Thema 1 - Nascholing in rationeel rijden

Behaal uw kredietpunten code 95!


THEMA 1: NASCHOLING IN RATIONEEL RIJDEN

rsz ongeval

De Europese Richtlijn Vakbekwaamheid verplicht alle actieve vrachtwagenchauffeurs om nascholing vakbekwaamheid code 95 te volgen in een erkend trainingscentrum.

De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs.

Verplicht voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D.

Het bewijs van vakbekwaamheid wordt op het rijbewijs aangeduid met de code 95 bij de betrokken categorieën.

Nascholing om de 5 jaar

Vijf dagen opleiding uit drie thema's

  • Er zijn 3 thema's met daarin verschillende opleidingen
  • Uit elk thema volgt u minstens 1 module
  • Verplicht één praktijkmodule met 3 uur achter het stuur (zoals defensief en ecologisch rijden). 
  • Je mag niet 2 keer exact dezelfde module volgen
  • Klik hier voor meer uitleg over de vakbekwaamheid code 95

Thema 1: nascholing in rationeel rijden op basis van de veiligheidsvoorschriften 

Kies uit onderstaande opleidingsmodules. Data en locaties vind je in de linkerkolom.

Defensief of rationeel rijden met de vrachtwagen (inclusief 3 uur praktijk rijden)

  • Module van 7 uur
  • Minimaal 3 uur theorie + minimaal 3 uur rijden
  • Het 7de uur controleert u het voertuig, krijgt u feedback over de rit,...
  • Theorie en de praktijk mag op dezelfde dag of op verschillende dagen
  • Eerst de theorie, dan pas de praktijk
  • De praktische opleiding wordt binnen 60 dagen na het theoretische deel gegeven
  • Theorie

  • De kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie
  • Gedurende 4 uur wordt er tijdens een interactieve groepsdiscussie de basis preventietechnieken betreffende de verkeersveiligheid besproken en verhogen we het veiligheidsbewustzijn van de chauffeur.
  • Deze worden aangeleerd met aandacht voor:
  • Belang van defensief rijden
  • Welke factoren veroorzaken een ongeval?
  • Wat is proactief, actief en passief veiligheidsgedrag?
  • Preventieve en anticiperende rijtechnieken
  • Kijktechnieken, dode hoeken, reactietijd en stopafstanden en ladingen in voertuigen
  • Kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het voertuig
  • Zelfkennis
  • Praktijk

  • Minstens 3 uur rijden op de openbare weg
  • Met de eigen vrachtwagen
  • Deelnemer moet in het bezit zijn van een attest medische geschiktheid
  • Tijdens een individuele rit in het verkeer zal vooral aandacht worden besteed aan:
  • Zithouding, spiegelafstelling en veiligheidsgordel
  • Voertuigcontrole
  • In- en uitstappen
  • Het defensief rijgedrag tijdens het rijden en manoeuvreren
  • Correcte bediening van het voertuig
  • Inschatten van bochten
  • Naderen en oversteken van kruispunten
  • Richtingsverandering
  • Naderen van verkeerslichten
  • Maximum aantal deelnemers

  • Theorie: 20
  • Praktijk: individueel
  • Voertuigtechnologie ter bevordering van de verkeersveiligheid en milieu

  • Module van 7 uur
  • Theorie
  • Inhoud
  • Doel is de deelnemers bewust maken van de technologieën die er bestaan, hoe ze bedienen wanneer ze gebruiken.
  • Waarom moet u iets weten van vrachtwagentechnologie?
  • De vrachtwagen vroeger en nu: geschiedenis en nieuwe systemen
  • Waarom is kennis van het voertuig belangrijk voor uw veiligheid en het milieu?
  • Welke veiligheidssystemen zijn vandaag verplicht, welke niet, welke zijn standaard?
  • Wat doen veiligheidssystemen, wat doen ze niet, wat zijn hun beperkingen?
  • Hoe gebruikt u veiligheidssystemen?
  • Correct aan- en afpikken zodat de veiligheidssystemen correct werken
  • Waarom zijn de banden zo belangrijk voor de veiligheid?
  • Hoe controleert u banden en houdt u ze op druk?
  • Hoe werkt het remcircuit?
  • Kennis van het eigen voertuig
  • Hoe gebruikt u de handleiding bij uw voertuig?
  • Milieusystemen: Euro 6, AdBlue, SCR, EGR, …
  • Kleine defecten detecteren en onderhoud
  • Communiceren met de garage of de hersteller
  • De chauffeur moet die opleiding meteen in de praktijk kunnen brengen.
  • Maximum aantal deelnemers

  • Theorie: 20
  • Ecodrive: milieuvriendelijk en zuinig rijden met de vrachtwagen (inclusief 3 uur praktijk rijden)

  • Module van 7 uur
  • Minimaal 3 uur theorie + minimaal 3 uur rijden
  • Het 7de uur controleert u het voertuig, krijgt u feedback over de rit,...
  • Theorie en de praktijk mag op dezelfde dag of op verschillende dagen
  • Eerst de theorie, dan pas de praktijk
  • De praktische opleiding wordt binnen 60 dagen na het theoretische deel gegeven
  • Theorie

  • Optimaliseren van het brandstofverbruik door het aanleren van:
  • Koppelkrommen, vermogen en specifiek brandstofverbruik van een motor
  • Optimaal gebruiksbereik van een toerenteller
  • Correct gebruik van remmen, vertragers en de combinatie van beiden
  • De juiste snelheid bij de juiste versnelling
  • Mogelijkheden tot vertraging en remmen, vooral bij afdalingen
  • De invloed van weersomstandigheden en de invloed hiervan op het verbruik
  • In-car apparatuur
  • Banden en bandenspanning
  • Praktijk

  • Minstens 3 uur rijden op de openbare weg
  • Met de eigen vrachtwagen
  • Deelnemer moet in het bezit zijn van een attest medische geschiktheid
  • Tijdens een individuele rit op de openbare weg wordt een milieuvriendelijk en economisch rijgedrag aangeleerd, met aandacht voor alle onderwerpen die tijdens de theorie besproken zijn.
  • Individuele begeleiding van de kandidaat zorgt voor een aanpak op maat
  • Maximum aantal deelnemers

  • Theorie: 20
  • Praktijk: individueel
  • Ladingzekering

  • Module van 7 uur
  • Theorie
  • Je leert wat de risico's zijn als ladingen beginnen schuiven of kantelen tijdens het vervoer.
  • Ook de verschillende mogelijkheden van ladingzekering komen aan bod: krachtsluitend, vormsluitend en gecombineerd.
  • Theorie

  • Overzicht van verantwoordelijkheden
  • Verschillende ladingzekeringstechnieken
  • Krachten die op rijdende voertuigen inwerken
  • Keuze van de versnelling afstemmen op de belasting van het voertuig en het profiel van de weg
  • Laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie berekenen
  • Nuttig volume berekenen
  • Belasting verdelen
  • Gevolgen van overbelasting van de as
  • Stabiliteit en zwaartepunt van het voertuig
  • Soorten verpakkingen en pallets
  • Belangrijkste categorieën goederen die moeten worden vastgezet
  • Klem- en vastzettechnieken
  • Sjorringen gebruiken
  • Vastzetinrichtingen controleren
  • Laad- en losmachines gebruiken
  • Dekzeilen aanbrengen en verwijderen
  • Bespreking van foutieve en correcte ladingbeveiliging aan de hand van praktijkvoorbeelden
  • Praktijk

  • Je leert de juiste methoden, spanmiddelen en ratelspanners gebruiken voor het zekeren van materialen
  • Bijzondere aandacht voor de veiligheid bij het zekeren van deze materialen
  • Maximum aantal deelnemers

  • Theorie: 20
  • Praktijk: 10
  • Toegankelijkheid - doelgroepen met een beperking

  • Module van 7 uur
  • Theorie
  • Inhoud
  • Deelnemers oefenen de nodige vaardigheden en attitudes
  • Speciale aandacht voor zelfreflectie
  • Met gebruik van voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers, bijvoorbeeld een passagier op de bus helpen.
  • Focus op actieve werkvormen
  • Communicatie met de doelgroep
  • Praktische aspecten zoals de hulpmiddelen ter beschikking
  • Maximum aantal deelnemers
  • Theorie: 20
  • Vervoer van voeding

  • Module van 7 uur
  • Theorie
  • Theorie

  • Regelgeving over voedselveiligheid
  • Hazard analysis critical control points (HACCP)-regelgeving
  • Wat is HACCP? Indien van toepassing: het belang van de koudeketen
  • Voorschriften ‘gids G-017’.
  • FAVV-voorschriften over het vervoer van voedingswaren voor transporteurs
  • Rol van de chauffeur rond hygiëne (persoonlijk, voertuig, materiaal), ziekte, kledij en persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Samenladingsverboden
  • Geconditioneerd transport – werken met koelgroep of andere vormen van geconditioneerd transport: technische basiskennis, gebruik, onderhoud en alarmen
  • Controle en registratie van de juiste temperatuur bij het laden en lossen (al dan niet samen met de leverancier of klant), belang van procedures en aantoonbaarheid, correcte meettechnieken (zonder de goederen te beschadigen)
  • Vermelding van de temperatuur(controle) op documenten
  • Procedures bij het laden en leveren: goederen zo snel mogelijk op de juiste temperatuur krijgen
  • Voertuigen en containers
  • Verantwoordelijkheid van de vervoerder en de chauffeur
  • Niet-geconditioneerd transport van voeding
  • Tankcleaning en documenten
  • Andere voertuigen, bijvoorbeeld bulkvervoer (staalname en reinigingsvoorschriften)
  • Veilig werken met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen, het veilige gebruik van de laadklep en het transpallet, …
  • Maximum aantal deelnemers

  • Theorie: 20
  • WAT ZEGT DE WET?Wat zegt de wet

    • Vanaf 10 september 2009 moeten alle beroepsbestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs geldig voor de groep C en D genoemd vereist is, voldoen aan de vakbekwaamheidsvoorschriften, conform de Europese richtlijn nr. 2003/59/EG.
    • Deze verplichting is van toepassing voor wie met de genoemde categorieën professioneel vervoer verricht. (KB 04/05/2007).

    Vakbekwaamheid Code95 ladingzekering kettingen
    Vakbekwaamheid Code95 ladingzekering diagonaal sjorren
    Vakbekwaamheid Code95 ladingzekering vormvast stuwen

    Snelle links

    ★★★★★

    Praxis Training krijgt een 8.8 uit 10 op basis van 14086 beoordelingen.