Behaal uw kredietpunten code 95!
THEMA 1: NASCHOLING IN RATIONEEL RIJDEN
De Europese Richtlijn Vakbekwaamheid verplicht alle actieve vrachtwagenchauffeurs om nascholing vakbekwaamheid code 95 te volgen in een erkend trainingscentrum.
De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs.
Verplicht voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D.
Het bewijs van vakbekwaamheid wordt op het rijbewijs aangeduid met de code 95 bij de betrokken categorieën.
Nascholing om de 5 jaar
Vijf dagen opleiding uit drie thema's
- Er zijn 3 thema's met daarin verschillende opleidingen
- Uit elk thema volgt u minstens 1 module
- Verplicht één praktijkmodule met 3 uur achter het stuur (zoals defensief en ecologisch rijden).
- Je mag niet 2 keer exact dezelfde module volgen
- Klik hier voor meer uitleg over de vakbekwaamheid code 95
Thema 1: nascholing in rationeel rijden op basis van de veiligheidsvoorschriften
Kies uit onderstaande opleidingsmodules. Data en locaties vind je in de linkerkolom.
Defensief of rationeel rijden met de vrachtwagen (inclusief 3 uur praktijk rijden)
Module van 7 uur
Minimaal 3 uur theorie + minimaal 3 uur rijden
Het 7de uur controleert u het voertuig, krijgt u feedback over de rit,...
Theorie en de praktijk mag op dezelfde dag of op verschillende dagen
Eerst de theorie, dan pas de praktijk
De praktische opleiding wordt binnen 60 dagen na het theoretische deel gegeven
Theorie
De kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie
Gedurende 4 uur wordt er tijdens een interactieve groepsdiscussie de basis preventietechnieken betreffende de verkeersveiligheid besproken en verhogen we het veiligheidsbewustzijn van de chauffeur.
Deze worden aangeleerd met aandacht voor:
Belang van defensief rijden
Welke factoren veroorzaken een ongeval?
Wat is proactief, actief en passief veiligheidsgedrag?
Preventieve en anticiperende rijtechnieken
Kijktechnieken, dode hoeken, reactietijd en stopafstanden en ladingen in voertuigen
Kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het voertuig
Zelfkennis
Praktijk
Minstens 3 uur rijden op de openbare weg
Met de eigen vrachtwagen
Deelnemer moet in het bezit zijn van een attest medische geschiktheid
Tijdens een individuele rit in het verkeer zal vooral aandacht worden besteed aan:
Zithouding, spiegelafstelling en veiligheidsgordel
Voertuigcontrole
In- en uitstappen
Het defensief rijgedrag tijdens het rijden en manoeuvreren
Correcte bediening van het voertuig
Inschatten van bochten
Naderen en oversteken van kruispunten
Richtingsverandering
Naderen van verkeerslichten
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Praktijk: individueel
Voertuigtechnologie ter bevordering van de verkeersveiligheid en milieu
Module van 7 uur
Theorie
Inhoud
Doel is de deelnemers bewust maken van de technologieën die er bestaan, hoe ze bedienen wanneer ze gebruiken.
Waarom moet u iets weten van vrachtwagentechnologie?
De vrachtwagen vroeger en nu: geschiedenis en nieuwe systemen
Waarom is kennis van het voertuig belangrijk voor uw veiligheid en het milieu?
Welke veiligheidssystemen zijn vandaag verplicht, welke niet, welke zijn standaard?
Wat doen veiligheidssystemen, wat doen ze niet, wat zijn hun beperkingen?
Hoe gebruikt u veiligheidssystemen?
Correct aan- en afpikken zodat de veiligheidssystemen correct werken
Waarom zijn de banden zo belangrijk voor de veiligheid?
Hoe controleert u banden en houdt u ze op druk?
Hoe werkt het remcircuit?
Kennis van het eigen voertuig
Hoe gebruikt u de handleiding bij uw voertuig?
Milieusystemen: Euro 6, AdBlue, SCR, EGR, …
Kleine defecten detecteren en onderhoud
Communiceren met de garage of de hersteller
De chauffeur moet die opleiding meteen in de praktijk kunnen brengen.
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Ecodrive: milieuvriendelijk en zuinig rijden met de vrachtwagen (inclusief 3 uur praktijk rijden)
Module van 7 uur
Minimaal 3 uur theorie + minimaal 3 uur rijden
Het 7de uur controleert u het voertuig, krijgt u feedback over de rit,...
Theorie en de praktijk mag op dezelfde dag of op verschillende dagen
Eerst de theorie, dan pas de praktijk
De praktische opleiding wordt binnen 60 dagen na het theoretische deel gegeven
Theorie
Optimaliseren van het brandstofverbruik door het aanleren van:
Koppelkrommen, vermogen en specifiek brandstofverbruik van een motor
Optimaal gebruiksbereik van een toerenteller
Correct gebruik van remmen, vertragers en de combinatie van beiden
De juiste snelheid bij de juiste versnelling
Mogelijkheden tot vertraging en remmen, vooral bij afdalingen
De invloed van weersomstandigheden en de invloed hiervan op het verbruik
In-car apparatuur
Banden en bandenspanning
Praktijk
Minstens 3 uur rijden op de openbare weg
Met de eigen vrachtwagen
Deelnemer moet in het bezit zijn van een attest medische geschiktheid
Tijdens een individuele rit op de openbare weg wordt een milieuvriendelijk en economisch rijgedrag aangeleerd, met aandacht voor alle onderwerpen die tijdens de theorie besproken zijn.
Individuele begeleiding van de kandidaat zorgt voor een aanpak op maat
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Praktijk: individueel
Ladingzekering
Module van 7 uur
Theorie
Je leert wat de risico's zijn als ladingen beginnen schuiven of kantelen tijdens het vervoer.
Ook de verschillende mogelijkheden van ladingzekering komen aan bod: krachtsluitend, vormsluitend en gecombineerd.
Theorie
Overzicht van verantwoordelijkheden
Verschillende ladingzekeringstechnieken
Krachten die op rijdende voertuigen inwerken
Keuze van de versnelling afstemmen op de belasting van het voertuig en het profiel van de weg
Laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie berekenen
Nuttig volume berekenen
Belasting verdelen
Gevolgen van overbelasting van de as
Stabiliteit en zwaartepunt van het voertuig
Soorten verpakkingen en pallets
Belangrijkste categorieën goederen die moeten worden vastgezet
Klem- en vastzettechnieken
Sjorringen gebruiken
Vastzetinrichtingen controleren
Laad- en losmachines gebruiken
Dekzeilen aanbrengen en verwijderen
Bespreking van foutieve en correcte ladingbeveiliging aan de hand van praktijkvoorbeelden
Praktijk
Je leert de juiste methoden, spanmiddelen en ratelspanners gebruiken voor het zekeren van materialen
Bijzondere aandacht voor de veiligheid bij het zekeren van deze materialen
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Praktijk: 10
Toegankelijkheid - doelgroepen met een beperking
Module van 7 uur
Theorie
Inhoud
Deelnemers oefenen de nodige vaardigheden en attitudes
Speciale aandacht voor zelfreflectie
Met gebruik van voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers, bijvoorbeeld een passagier op de bus helpen.
Focus op actieve werkvormen
Communicatie met de doelgroep
Praktische aspecten zoals de hulpmiddelen ter beschikking
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Vervoer van voeding
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Regelgeving over voedselveiligheid
Hazard analysis critical control points (HACCP)-regelgeving
Wat is HACCP? Indien van toepassing: het belang van de koudeketen
Voorschriften ‘gids G-017’.
FAVV-voorschriften over het vervoer van voedingswaren voor transporteurs
Rol van de chauffeur rond hygiëne (persoonlijk, voertuig, materiaal), ziekte, kledij en persoonlijke beschermingsmiddelen
Samenladingsverboden
Geconditioneerd transport – werken met koelgroep of andere vormen van geconditioneerd transport: technische basiskennis, gebruik, onderhoud en alarmen
Controle en registratie van de juiste temperatuur bij het laden en lossen (al dan niet samen met de leverancier of klant), belang van procedures en aantoonbaarheid, correcte meettechnieken (zonder de goederen te beschadigen)
Vermelding van de temperatuur(controle) op documenten
Procedures bij het laden en leveren: goederen zo snel mogelijk op de juiste temperatuur krijgen
Voertuigen en containers
Verantwoordelijkheid van de vervoerder en de chauffeur
Niet-geconditioneerd transport van voeding
Tankcleaning en documenten
Andere voertuigen, bijvoorbeeld bulkvervoer (staalname en reinigingsvoorschriften)
Veilig werken met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen, het veilige gebruik van de laadklep en het transpallet, …
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
WAT ZEGT DE WET?
- Vanaf 10 september 2009 moeten alle beroepsbestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs geldig voor de groep C en D genoemd vereist is, voldoen aan de vakbekwaamheidsvoorschriften, conform de Europese richtlijn nr. 2003/59/EG.
- Deze verplichting is van toepassing voor wie met de genoemde categorieën professioneel vervoer verricht. (KB 04/05/2007).